.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, september 27, 2003

De foto's van Erwin Olaf geven hun betekenis direct prijs. Als een beeld zijn betekenis direct prijsgeeft, dan betekent het niets. Dit maakt de tentoonstelling van Olaf ook zo dodelijk saai: het is alsmaar meer van hetzelfde, het uitbundig vieren van de slechte smaak.

Janneke Wesseling

(Eindelijk iemand die ziet dat de keizer geen kleren draagt. Echter de stelling dat een foto die zijn betekenis direct prijsgeeft onbetekenend is, is zeer twijfelachtig. Is dan ook iedere journalistieke foto onbetekenend? Dit lijkt me een duidelijk geval van iemand die een foto alleen maar ziet als een aanleiding om er een pretentieus lulverhaal aan op te hangen, om Hellen van Meene eens te citeren. Een directe betekenis van een foto sluit niet uit dat het een goede interessante foto is waar je langer naar kan kijken dan tot je de krant omslaat. Maar in de Nederlandse kunstmafia wordt de fotojournalistiek toch al met de nek aangekeken.)




Nu het de trend is om iedere sukkel met drie jaar kunstacademie, een Hasselblad en een goed werkende lichtmeter een solo-expositie te geven, degraderen galeriehouders en museum-
conservatoren de kunst tot een betekenisloos consumptiegoed. Armoediger en leger kan bijna niet.


Hans den Hartog Jager in NRC Handelsblad.

Een toevoeging aan het vocabulaire van de fotograaf is de term CHIMPING.

What is "chimping"? Think, for a moment, of how a chimpansee would play with a digital camera - no, I don't mean peeing on it or smashing it on a rock - I mean push the button, look in wonder at the screen; push the button, look in wonder at the screen; push the button...

Chimping occurs when you're looking at the pix you just shot in the LCD, while the photo you REALLY wanted to shoot is actually happening right in front of you, and you don't realize it because your "digital addiction" got the best of you instead of you getting the best of what you were shooting because you were focused on the recent past instead of the immediate present.


vrijdag, september 26, 2003

Pop singer Robert Palmer has died in Paris from a heart attack at the age of 54. He had just completed a couple of days promo in Holland for his new album Drive and a TV recording session in Britain.

With a cultivated Bryan Ferry-style edge to his image, Palmer will perhaps be best remembered to the wider public for the video to his 1986 hit Addicted To Love, which featured a band of supermodels and was directed by the late photographer Terence Donovan.




In het weekend komen er altijd mensen bij ons langs. Anton Corbijn bijvoorbeeld. Anton woont in Londen, maar soms staat hij ineens op de stoep op zondagochtend. Dan zoeken we haastig naar een kimono om hem te ontvangen.

Bart Chabot in de Volkskrant.

Op de website van R.A.M is veel informatie te vinden over Martin Parr, dit in verband met de uitzending van aanstaande zondag (om 19.50 uur op Nederland 3).

Speel ook het Martin Parr Love Cubes spel.

Er zijn maar weinig mensen die gewoon kunnen doen over fotografie. Martin Parr is er één van. Hij is niet te beroerd om voor de camera van R.A.M nog eens geduldig uit te leggen waar het hem om te doen is: humor, uitvergroten en isoleren van details. Sommige mensen denken dat fotografie over Afrika of Irak moet gaan, maar hij blijft liever dichter bij huis en fotografeert de Westerse welvaart.

Na een tip van Parr vond programmamaker Hank Onrust in een Amerikaans archief heel bijzondere bewegende beelden van ‘fotografenfotograaf’ Garry Winogrand. Volgens Parr hoog in de top tien van de grootsten van de vorige eeuw. Hij heeft de beelden zelf ook nog nooit gezien. We zien Winogrand op straat onduidelijke dingen doen met een kleinbeeldcameraatje. Hij probeert uit te leggen wat het verschil is tussen een verhaal vertellen met een foto en ‘gewoon laten zien hoe de dingen eruit zien’. Dat hij geïnteresseerd is in dingen die bewegen. ‘En vrouwen. Zeker als ze bewegen.’

Speciaal voor R.A.M ging Parr ook naar Ascot, waar kakkineus Londen naar de paardenraces komt kijken. In elkaar gedoken besluipt hij zijn slachtoffers met hun hoeden en hun handtasjes in de vorm van brassières. Ze kijken verwonderd over hun schouder, lachen om zijn grapjes en willen best even poseren. Ook als blijkt dat die charmante meneer niet voor een krant werkt, maar slechts voor zichzelf. Uiteindelijk kunnen maar een paar van Parrs Ascotfoto’s de selectie doorstaan. Parr tuurt door een loepje naar contactvellen, legt de prints op de vloer. Het zijn tot verbazing van de interviewer de details die de doorslag geven. Het is simpel, zegt Parr: ‘You know it when you see it, but you don’t know how to get it.’

Bron: VPRO-gids.


foto Myung Jung Kim

Mario Testino poses with model Alek Wek after being awarded Most stylish photographer at the Lycra British Style Awards 2003 at Old Billingsgate Market in central London, Thursday, Sept. 25, 2003. The ceremony, billed as the 'Oscars of the Fashion Industry,' is presented by the British Fashion Council.

Hoe Klein Duimpje verloor van de Reus, of was het toch Don Quichote vs windmolens?

A federal court judge who earlier slammed Peggy Gentieu’s lawsuit against Getty Images as meritless, frivolous, and a waste of time has now ordered the photographer to reimburse her former stock agency $728,308.23 for its legal costs in the case.

Gentieu has asked the U.S. Court of Appeals to reconsider her entire case on the merits. Oral arguments are scheduled for October 24. Meanwhile, Getty Images says it has offered "multiple times that if she drops her appeal, we will not press her to pay us the ordered fees". Gentieu’s lawyer said Gentieu plans to appeal the court order on the legal fees, too.

Gentieu sued Getty Images for breach of contract, breach of fiduciary duty, and copyright infringement in January 2000. She alleged that Getty licensed her pictures beyond the scope of its authority, that it undercut her and infringed her copyrights by directing other photographers to copy her images, and that it failed to live up to its obligations to market her work.

With an unusual degree of contempt and anger, the judge dismissed all of Gentieu’s claims against the agency last March. Getty conceded on just one of Gentieu’s claims -- a claim for unpaid license fees. The agency resolved that claim last year by paying what it owed, plus interest, for a total of more than $133,000. The judge ordered Gentieu to pay Getty $503, 959.50 for fees related to her copyright and fiduciary duty claims, $161,922.97 for general litigation work, and $62,425.76 for out-of-pocket expenses. He gave Gentieu a September 12 deadline to pay up.

Bron: Photo District Newswire.

donderdag, september 25, 2003



John and Jacqueline Kennedy look out from the balcony of their rented Georgetown townhouse in this 1954 file photo. The image is part of the 'Camelot at Dawn: Jacqueline and John Kennedy in Georgetown, May 1954,' photography show currently at Smithsonian's Arts and Industries Building in Washington.

Newspapers need more photographs, not less, and not necessarily large. Large photos are wonderful. Big photos are what it's all about. But there are people today who have pictures on their digital phones! Or they have 75 pictures on a screen and they will point to one and say, 'This is the one I want to send to my friend. There's a whole group of people who don't mind seeing small photos.

The time has come for visual briefs. Give the reader seven or eight images (in an international news roundup) from around the world. That’s the impact of the Internet. If you have a great photo, give it four or five columns. But if you have lots of great photos, run four or five of them small. There is great tolerance for this.


Mario Garcia van de Miami Herald in Pointer Online.


Eenendertig jaar lang is Kim Phuc nu al 'het meisje op de foto'. Ze is gevlucht voor haar imago maar gebruikt het nu als een instrument om vrede te promoten. 'Omdat de foto mij toch nooit zou loslaten', zegt de Vietnamese. Kim Phuc was in België om de single 'The girl in the picture' in ontvangst te nemen.

Toen fotograaf Nick Ut op 8 juni 1972 haar foto nam tijdens het napalmbombardement in Zuid-Vietnam, betekende dat haar redding, ondanks de zware brandwonden. Dankzij de foto werd de negenjarige Kim verzorgd in ziekenhuizen en brandwondencentra. Andere slachtoffers hadden dat geluk niet.

Dankzij haar bekendheid van de foto kon ze ook naar het buitenland reizen en er studeren. In 1992 vroeg ze asiel aan in Canada. Sindsdien heeft ze zich op het liefdadigheidswerk gestort. Ze werd goodwill-ambassadrice van de Unesco en stichtte de International Kim Phuc Foundation om jonge oorlogsslachtoffers te helpen. "We proberen nu overal te zijn waar nodig", vertelde ze gisteren in Brussel. "Onze laatste acties liepen in Afghanistan en Irak, samen met Artsen zonder Grenzen."

De volwassen vrouw met de gestifte lippen en de hoge jukbeenderen lijkt in niets meer op het negenjarig meisje van de foto. Toch is het meisje van de foto nog niet weg. "Zoiets kun je ook niet zomaar wissen", vertelt Phuc. "Ik heb het geprobeerd, want dat imago begon echt aan mij te vreten. Maar pas sinds een aantal jaren besef ik dat deze foto mij toch nooit zal loslaten. Dus gebruik ik het beeld om vrede te promoten. Om duidelijk te maken dat er elke dag weer kinderen zijn van wie de foto niet werd gemaakt."

"Die foto blijft een enorme impact te hebben", zegt Kim Phuc. "Niemand kan dat verschrikkelijke beeld van dat kleine meisje verdragen. Je ziet de verschrikking van de oorlog en je ruikt het vuur. Mijn broertje Phan Thanh Tam staat links, plus een nichtje en een neefje. Maar omdat ik m'n kleren van m'n lijf had gerukt, sprong ik eruit. Je ziet hoe kwetsbaar dat meisje was."

"Ik ben echt bezorgd over wat er momenteel aan de gang is. Iedere dag weer publiceren kranten foto's van meisjes of jongens die net zo hartbrekend zijn als die van mij. Het is naïef, maar ergens hoopte ik dat mijn foto de gevolgen van oorlog na een tijd toch duidelijk genoeg zou hebben gemaakt."

Bronnen: De Morgen, Gazet van Antwerpen.


Arnold Schwarzenegger's California campaign staff is "scrambling" to conceal a potential disaster: erotic, nude photographs of the bodybuilder-actor-governor candidate taken by controversial, gay photographer Robert Mapplethorpe.

"The shocking nudes of Republican Schwarzenegger have been kept under lock at the Estate of Robert Mapplethorpe in New York," the Drudge Report said. The report offered no further specifics or names, citing only anonymous "sources close to the late artist." Mapplethorpe died of AIDS in 1989.

Jack Fritscher, Mapplethorpe's ex-lover, told the Gay.com/PlanetOut.com Network on Wednesday that he believes Schwarzenegger did pose nude for Mapplethorpe, but not necessarily in "erotic" photos.

In fact, Fritscher has sold nude photos of the movie star, and other related items, on eBay. His "Schwarzenegger Shrine" -- four photos taken by Mapplethorpe and an original "Conan the Barbarian" script -- was offered for $24,000, the Washington Post reported.

"Europeans are so much more open to nudity than Americans, it makes sense to me that Schwarzenegger, as a European, would pose nude and have it be no big deal," Fritscher said. "Robert did not have sex with Arnold, though. He had sex with a lot of his models, but not with him," Fritscher said.

Among the items Fritscher offered on eBay was a postcard Mapplethorpe made from a photo he took of Schwarzenegger wearing just a posing strap. Mapplethorpe used the postcard as an invitation to the "Hot Dirty Man Party," a gay orgy in New York in 1978.

Bronnen: Drudge Report. Gay.com.

An Islamic court in Nigeria on Thursday acquitted single mother Amina Lawal, who had been sentenced to death by stoning for adultery.

In a split verdict, a panel of five judges at the Sharia Appeal Court found in favour of the 31-year-old mother of four at her second bid to get the sentence lifted.


Een fotoserie van de Voorburgse fotograaf Tom Stappers is verwijderd uit het Florijn College, waar de collectie hing als onderdeel van Breda Photo 2003. De fotograaf voelt zich gefrustreerd, maar de organisatie zegt dat het Florijn College in zijn recht staat. Ook een serie van fotograaf Frank van Delft kon de goedkeuring van het college niet wegdragen, maar kon alsnog door de organisatie van Breda Photo worden ondergebracht in De Nieuwe Veste. Stappers heeft zijn spullen opgehaald en is ziedend van woede weer vertrokken.

Organisator Ad Vlemmix van het Bredase foto-evenement vindt het jammer dat de zaken zo gelopen zijn. Wel kan hij begrip opbrengen voor de frustratie van Stappers, maar ook voor het standpunt van de onderwijsinstelling. „Het Florijn College heeft besloten om de foto’s niet op te hangen, omdat de directie bang is voor de reactie van de ouders. Daarom is voor Van Delft een alternatieve ruimte gevonden in De Nieuwe Veste en voor Stappers in het revalidatiecentrum, naast het college. Maar verplaatsing naar het revalidatiecentrum zag Stappers niet zitten“, aldus Vlemmix.

Volgens de fotograaf was het ‘graag of niet’. Hij voelt zich als professioneel fotograaf, die over heel de wereld exposities heeft gehad, geschoffeerd. Het is voor het eerst dat werk van hem geweigerd wordt. Toch staat het Florijn College in zijn recht, zegt Vlemmix van Breda Photo. „De afspraak met de fotografen was dat ze op tijd hun collectie zouden tonen aan het college. Dat heeft Stappers niet gedaan“, aldus Vlemmix. „Natuurlijk kan ik me dan het gevoel van frustratie van zo’n fotograaf voorstellen, maar wij hebben ook te maken met de directie van Florijn en het vetorecht dat we met hen afgesproken hebben.“

Zelf vindt de festival-organisator dat het wel meevalt met het verwerpelijke karakter van Stappers’ foto’s. Vlemmix: „Het zijn boeiende foto’s van houseparty’s. Ik kan niet ontdekken wat er zo schokkend aan is, maar ik spreek natuurlijk niet namens het Florijn College.“De Bredase onderwijsinstelling kan officieel geen reactie geven, omdat degene die bij de organisatie van Breda Photo is betrokken , ziek thuis zit.

Bron: BN/De Stem.

woensdag, september 24, 2003

Palestinian leader's personal photographer, Hussein Hussein, takes a snapshot of Yasser Arafat.


foto Laurent Rebours

Canada's foreign minister said Tuesday his Iranian counterpart assured him that an open trial will be held for the suspect in the murder of photojournalist Zahra Kazemi. Bill Graham met with Iranian Foreign Minister Kamal Kharazzi at the United Nations, where both were attending the opening of the General Assembly.

Kazemi, 54, a Canadian of Iranian origin, died while in custody in Tehran. An Iranian Judge issued an indictment Monday that charged an unnamed Intelligence Ministry interrogator with "semi-premeditated murder." Graham said Kharazzi told him that Canadian officials and Kazemi's family could take part in the trial. "I am assured there will be a trial, an open trial, and we will be able to participate," he said, adding that no date for the trial has been set.

Kazemi was detained in June after taking photos outside a Tehran prison during student-led protests. After 77 hours of interrogation, she was rushed to a hospital's intensive care unit, where she died 14 days later.

Bron: AP.

Als fotograaf probeer ik bij een demonstratie niet te opvallend aanwezig te zijn. Verder moet je vooral scherp blijven, op de details letten en het goede moment kiezen. Soms lukt dat ineens, soms doe je er een paar uur over. Op zo'n demonstratie lopen wel twintig collega's rond, die allemaal dezelfde platen schieten: opvallende borden, een Palestijn en een jood die bij elkaar staan. Dat doe ik ook. Maar daarnaast wil ik met iets origineels thuiskomen. Een foto met een eigen stempel. Daar ga je naar op zoek.

Mark van der Zouw

Op het internationale fotofestival in het Franse Perpignan is onlangs een 3M-initiatief gelanceerd, een soort "fotografen voor fotografen". De opbrengst van gratis ter beschikking gestelde foto's komt in een fonds, waarmee collega's hun droomserie kunnen realiseren.

Bron: De Journalist

dinsdag, september 23, 2003

U.S. soldiers detained an Associated Press photographer and driver on Tuesday, handcuffing them, forcing them to stand in the sun for three hours and denying them water or use of a telephone. Soldiers detained photographer Karim Kadim and driver Mohammed Abbas, both Iraqis, near Abu Ghraib, west of Baghdad, and kept their guns trained on them, despite repeated attempts to explain they were journalists. The troops were looking for explosives planted in the area.

"We identified ourselves from the very beginning as press, even before we approached the troops. I was asked not to take any pictures and I didn't. We were told to leave and we walked away, and then one of them shouted at us to come back," Kadim said. An armored personnel carrier arrived moments later. Three soldiers disembarked and aimed their guns at the two men. "A sergeant ordered us to raise our hands and face an APC. We were searched, and they took away all my camera gear. Then our hands were tied behind our backs, first with rope, and then with plastic handcuffs," said Kadim, extending his wrists to show marks left by the cuffs.

The two were made to stand for three hours in temperatures of 44 degrees Celsius. The two were later taken to a U.S. base, where Maj. Eric Wick apologized. Wick also called the AP office in Baghdad, saying it "was a misunderstanding on our part."

Bron: AP.

Vanmiddag in het Parool:

Kodachrome: kleur voor de eeuwigheid



Zondag 28 september is er bij de VPRO in het kunstmagazine R.A.M een documentaire te zien over Martin Parr.

Fotograaf Martin Parr, wiens werk recentelijk in de Kunsthal te zien was, geldt als een van de meest vernieuwende fotografen van deze tijd. In zijn werk becommentarieert hij de sociale verhoudingen binnen de Britse samenleving. R.A.M toont foto’s en filmpjes van Parr, volgde hem tijdens de Ladies day van Ascot en een workshop in Arles.





foto Jean-Philippe Ksiazek

A Palestinian girl peers in between two armed members of the military wing of Yasser Arafat's Al-Aqsa Martyrs Brigades, as they march through the streets of Gaza City's Shati refugee camp.

Zaterdag bij de Keer het Tij-demonstratie ging fotograaf Harmen de Jong per ongeluk op een aantal gevoelige tenen staan. De reactie was niet echt vredelievend en sociaal, zie de foto die Amber Beckers van het voorval maakte.

De Amerikaanse militairen die vorige maand in Bagdad een cameraman van het persbureau Reuters doodschoten, hebben de regels die gelden voor het openen van vuur juist opgevolgd. Dat is de conclusie van een intern onderzoek van het Amerikaanse leger.

Het leger noemt de dood van de Palestijnse cameraman Mazen Dana een ,,spijtig incident'', maar is ervan overtuigd dat de militairen geen regels hebben overtreden. Dana werd eind augustus gedood toen hij midden op de dag stond te filmen bij een gevangenis in Bagdad. Het leger liet kort daarop weten dat de soldaat die vanaf een tank het vuur op hem opende, zijn camera aanzag voor een granaatwerper.

Een Amerikaanse militaire woordvoerder verklaarde maandag vanuit Bagdad dat het onderzoek naar de dood van Dana niet openbaar zal worden gemaakt. Ook volgt er geen uitleg over de regels, die volgens het leger niet zijn overtreden. ,,Als wij deze regels in het openbaar gaan bespreken, kan dat schadelijk zijn voor onze militairen en onschuldige burger'', aldus de woordvoerder.

Een geluidsman van Reuters, die ook aanwezig was bij het schietincident, zei in augustus dat vlak voordat Dana werd doodgeschoten, hij en de cameraman nog bij een van de militairen bij de gevangenis hadden aangeklopt met een vraag. Volgens de geluidsman waren de Amerikanen daardoor op de hoogte van de identiteit van het Reuters-team.

Bron: ANP.

zondag, september 21, 2003

Ook in Kasjmir, India, was het vandaag Dag van de Vrede. In theorie dan...


foto Channi Anand

A time bomb concealed in a video recorder exploded in a crowded market in Indian Kashmir Sunday, killing at least three people and wounding 28 others, police said. The bomb exploded in the town of Rajouri, near the highly militarized frontier which divides Kashmir into Indian and Pakistani sectors. Seven of the wounded were badly hurt and several shops in the crowded market were badly damaged. Police said the explosives-filled video recorder was placed near a shoe shop and set off by a timer device. No militant group among the many which operate in Kashmir claimed responsibility for the Rajouri attack.

Police say more than 200 people, most of them rebels, have been killed in the Himalayan region in September while the rebels have said they have stepped up infiltration from Muslim Pakistan into Indian Kashmir. Infiltration drops off in winter because the mountain passes along the frontier are snow-bound. But before then, in the autumn, the crossings usually increase and so does the violence.

The surge in violence has cast a shadow on tentative peace steps between nuclear-armed India and Pakistan, who were near the brink of a war over the territory last year. Besides the bomb attack, police said seven suspected militants and four civilians were killed in separate gunbattles. Also, police said three civilians were killed and five wounded when Pakistani troops fired artillery shells overnight across the frontier.

Bron: Reuters.


Lang hebben de dagjesfotografen er niet van kunnen genieten. Nog geen 24 uur hebben de fotokiekborden bij villa Eikenhorst in Wassenaar gestaan. Wie een plaatje wil schieten van het stulpje van prins Willem-Alexander en prinses Máxima moet het voortaan weer zonder de aanwijzingen van Kodak doen.

Lees verder in het Leidsch Dagblad.

"Portret"-fotografie in Afghanistan:


foto Natacha Pisarenko

An unidentified photographer prepares his antique camera to take a photo of a woman dressed in the traditional burqa in downtown Kabul, Afghanistan, Sunday, Sept. 21 2003. Under the hardline Taliban rule all women were required to wear a burqa which completely covers a woman's face. Even after the ouster of the hardline militia in 2001 many women continued to wear burqas in accordance with traditional Islamic beliefs.

Wie was vanochtend toch die persfotograaf achter Gerrit Zalm?


In Iraq, a lot of my friends and colleagues were embedded, and not one of them complained of being restricted. They thought it was a very good, professional relationship, that the troops allowed them to do whatever they wanted to do. I covered the war from Baghdad. That was the aspect I felt most compelled to cover, to tell the story of what was happening to the Iraqi population as best I could. But there were restrictions. We were in the hands of a totalitarian police state, and although we were allowed to work in a limited way, it was very difficult, and quite dangerous if you broke the rules, which I did as often as I could. It was very uneasy; this government was cruel and remorseless, and they could have done anything to us.

I wasn't censored. It's nearly impossible now due to the nature of modern journalism, which is all done by satellite phones. They couldn't possibly keep track of it all, so they just tried to restrict what we were able to see and hear. But you could find ways to bend the rules.

I was going on government-directed bus tours of various sites that had been hit by American missiles, and had my personal driver trail the bus. As a photographer, you can't make an eloquent and powerful image if there are 20 camera crews walking over the scene of the bombing. So we'd go back later to revisit the spots without the government minders. Then I could work alone and see something more real, see how people were reacting to it.

While I'm working, I'm sharing the same danger as the people I'm photographing, some of the same hardships, and I think they appreciate that, but at the end of the day, I get on a plane and leave them behind, and that is something that I have to reckon with. But I believe there's a purpose to it, a value. Eventually the flow of information creates a pressure for change. I remember, the war in Bosnia at one time seemed endless, but it's over now.

I've been covering events in the Mid East and the Islamic world since 1981. A couple of wars in Beirut, several uprisings in the West Bank and Gaza. I'd been to Afghanistan with the Mujahedin when they were fighting the Russians, and during the civil war when the Taliban were trying to take Kabul, and in Chechnya, Somalia, Kosovo and Bosnia. And at the time I was photographing those stories, I thought they were all separate stories. But at this moment, history crystallized in my mind, and I realized that for 20 years I'd been covering the same story.


James Nachtwey

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.